Centrum Wolontariatu Caritas Diecezji Siedleckiej

i

Autor: Monika Półbratek Na zdjęciu: budynek, w którym mieści się siedziba Centrum Wolontariatu Caritas Diecezji Siedleckiej

Pracownicy siedleckiej Caritas ledwo nadążają z odbieraniem telefonów!

2020-04-17 14:58

Po wprowadzeniu narodowej kwarantanny Caritas Diecezji Siedleckiej uruchomiła specjalną infolinię dla osób starszych. Miała ona głównie informować, gdzie można uzyskać np. pomoc w robieniu zakupów. Seniorzy dzwonią jednak także w innych sprawach. Wielu potrzebuje po prostu rozmowy, zrozumienia, możliwości opowiedzenia o tym, czego się boją. Ze specjalnego numeru telefonu mogą korzystać także ludzie młodzi, którzy pracują jako wolontariusze i potrzebują wsparcia.

Od początku uruchomienia infolinii dla osób starszych, cieszyła się ona ogromnym zainteresowaniem.

– Początek samego ogłoszenia – mieliśmy rozdzwonione telefony! Właściwie, na tyle telefonów, każdy dzwonił non stop, z pytaniami, czy my będziemy w ogóle pomagać. Czy nawet o to, czy oni są bezpieczni, bo mogli sobie zrobić większe zakupy, zamrozić chleb itd., ale nie wiedzą, co będzie za miesiąc. Czy wtedy mogą się do nas zgłosić. Dzwoniły także rodziny z zagranicy tych osób, z Niemiec, z Anglii. Też z taką troską, że ktoś 90-letni został tutaj, nie wyjdzie, bo boi się nawet otworzyć okna. Więc wtedy też braliśmy numer do takiego pana lub przez rodzinę kontaktowaliśmy się, że zawsze jesteśmy do dyspozycji, że nawet jeżeli cokolwiek trzeba, to żeby się nikt nie bał zadzwonić – opowiada Monika Rybaczewska, Diecezjalny Koordynator do spraw Wolontariatu Caritas.

By sprostać oczekiwaniom mieszkańców regionu, który potrzebują takiego telefonicznego wsparcia, pracownicy Centrum Wolontariatu Caritas pracują wiele godzin dziennie.

– Telefon dla seniora mamy uruchomiony od godz. 9 do 17, natomiast jeżeli senior dzwoni o 7 rano, to też odbieramy. Bo nie będziemy tłumaczyć... Wiemy, że on potrzebuje, że się obudził, jest przestraszony. Czasami to są telefony z prośbą nie tylko o chleb. Po prostu się boją te osoby starsze. Słuchają różnego rodzaju wiadomości, czują się niepewnie, trochę żyją w takim... strachu. Więc my odbieramy te telefony i wolontariat pracuje codziennie praktycznie po 12 godzin – dodaje Monika Rybaczewska.

Co więcej, z pomocy na specjalnej infolinii korzysta także młodzież. Dla wolontariuszy Caritas został uruchomiony specjalny numer telefonu, pod który mogą zadzwonić z różnymi pytaniami, problemami czy obawami. Oni też pierwszy raz znaleźli się przecież w takiej sytuacji, co budzi w nich różne skrajne emocje.

Numery telefonów do wszystkich infolinii pomocowych prowadzonych przez siedlecką Caritas można znaleźć na stronie internetowej organizacji, a także na jej fanpage'u w portalu społecznościowym.