Wrócą połączenia kolejowe na trasach Sokołów Podlaski–Siedlce i Ostrów Mazowiecka–Małkinia

i

Autor: fot. PKP PLK S.A.

Wrócą połączenia kolejowe na trasach Sokołów Podlaski–Siedlce i Ostrów Mazowiecka–Małkinia

2022-10-17 16:04

Rewitalizacja dwóch linii kolejowych Sokołów Podlaski–Siedlce i Ostrów Mazowiecka–Małkinia coraz bliżej! Liderem tych dwóch projektów w ramach programu Kolej+ jest Samorząd Mazowsza. Dziś (w poniedziałek, 17 października) umowy wykonawcze z PKP PLK S.A. podpisała Janina Ewa Orzełowska z zarządu województwa mazowieckiego. W ciągu kilku najbliższych lat pociągi pasażerskie na obu trasach zaczną ponownie kursować po ok. 30 latach przerwy!

– Liczymy na to, że realizacja projektów nowych czy zrewitalizowanych linii kolejowych pozwoli lepiej wykorzystać potencjał całego regionu. To szansa na transport szybki, wygodny i przyjazny środowisku. Samorządy rozmawiają i konsultują. Starają się na bieżąco informować. To bardzo ważne, bo to przedsięwzięcie będzie mieć bezpośredni wpływ na życie każdego mieszkańca tej części regionu – podkreśla Janina Ewa Orzełowska, członek zarządu województwa mazowieckiego.

Wrócą połączenia kolejowe na trasach Sokołów Podlaski–Siedlce i Ostrów Mazowiecka–Małkinia

i

Autor: fot. UMWM

Powrót połączenia kolejowego pomiędzy Sokołowem Podlaskim a Siedlcami

Według założeń projektu, rewitalizacja linii kolejowej nr 55 miałaby nastąpić w jej istniejącym już przebiegu. Dokonana zostałaby także jej elektryfikacja. Umożliwi to dojazd do Siedlec z Sokołowa Podlaskiego w ciągu ok. 30 minut, a także bezpośrednie połączenia z Warszawą. Podróże pomiędzy Warszawą a Sokołowem byłyby szybsze, bo pociągi pasażerskie podróżowałyby na tej trasie z prędkością maksymalną 120 km/h, a towarowe – 80 km/h.

– Przewidywane koszty netto tej inwestycji to ponad 327 mln zł. Z tego wkład własny to jest ok. 49 mln, na który złożą się wspólnie miasto Sokołów Podlaski, powiat sokołowski, gmina Sokołów Podlaski, gmina Bielany i samorząd województwa mazowieckiego – wyjaśnia Janina Ewa Orzełowska.

Ponadto, jak informują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., na linii z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec przewidziana została budowa i odbudowa stacji oraz przystanków w miejscowościach: Strzała, Borki Siedleckie, Suchożebry, Stany Duże, Bielany, Przywózki i Sokołów Podlaski. Odpowiednia wysokość peronów ma ułatwić pasażerom wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będą utworzone pochylnie. Zamontowane zostaną również wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie.

– To dla nas chwila bardzo ważna. Jestem burmistrzem długoterminowym i od samego początku byłem przeciwny likwidacji linii kolejowej z Małkini do Sokołowa Podlaskiego. Teraz będzie rewitalizacja, czyli odbudowa albo modernizacja linii, ale tylko z Sokołowa do Siedlec. Jest to jednak również wielki sukces, bo pozwoli to na otwarcie Sokołowa szerzej na kraj. Po prostu linia będzie funkcjonowała bezpośrednio z Sokołowa do Warszawy. Wszyscy jesteśmy z tego bardzo zadowoleni, a mówię i o mieszkańcach, i o samorządowcach z terenu powiatu sokołowskiego – mówi Bogusław Karakula, burmistrz Sokołowa Podlaskiego.

Rewitalizacja połączenia kolejowego na trasie Ostrów Mazowiecka–Małkinia

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego informuje, że projekt „Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Ostrów Mazowiecka–Małkinia” został złożony samodzielnie przez samorząd Mazowsza. Istniejący odcinek linii kolejowej nr 34 między Ostrowią Mazowiecką a Małkinią miałby zostać zmodernizowany i zelektryfikowany. Nowa łącznica ma pozwolić na zatrzymywanie się pociągów przy głównych peronach w miejscowości Małkinia. Pociągi na tej trasie pojadą z prędkością ok. 120 km/h. Szacowane koszty projektu to ponad 297 mln zł.

– Dla Ostrowi Mazowieckiej i terenów przyległych kolej jest niezbędnym elementem rozwoju. Liczymy na to, że będą rozbudowywane nie tylko przewozy, ale również właśnie transport pasażerski. To, co wraca, to jest synonim zrównoważonego rozwoju i coś, na co po prostu czekamy – mówi Jerzy Bauer, burmistrz Ostrowi Mazowieckiej.

PKP PLK S.A. deklaruje, że na trasie od Ostrowi Mazowieckiej do Małkini wybudowane zostaną trzy nowe przystanki w: Ostrowi Mazowieckiej Południe, Niegowcu i Błędnicy. Odbudowane zostaną również perony na stacji w Ostrowi Mazowieckiej oraz na przystankach Ostrów Mazowiecka Miasto i Biel. 

Wykonawcy rewitalizacji obu linii mają zostać wybrani w przyszłym roku. Później zostanie opracowana dokumentacja. Pierwsze prace miałyby się rozpocząć w 2024 roku. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2026 lub 2027 rok.

Sonda
Czy wszystkie przejazdy kolejowe powinny być strzeżone?