Pieniądze znalezione przy oszuście

i

Autor: KMP Katowice

Z kroniki policyjnej

66-latka z Siedlec oszukana. Straciła ponad 40 tys. zł

2023-08-08 13:01

Kolejna osoba dała się oszukać metodą na pracownika banku. Do Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach zgłosiła się 66-latka, która zawiadomiła o tym, że chcąc ochronić swoje pieniądze przed złodziejami, wypłaciła a następnie wpłaciła we wpłatomacie 41 000 zł na tzw. konto techniczne podane przez oszustów.

Do 66-letniej kobiety zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika znanej pozabankowej firmy pożyczkowej i zapytał czy kobieta potwierdza wniosek o udzielenie pożyczki przez internet w kwocie 3 000 zł. Gdy seniorka zaprzeczyła poprosił o podanie nazw banków, w których ma konta mówiąc jej, że to w celu ochrony jej danych osobowych. Po paru minutach zadzwonił do niej inny mężczyzna, który przedstawił się jako specjalista od spraw bezpieczeństwa rachunków bankowych i powiedział jej, że ktoś próbował na nią zaciągnąć dwie pożyczki w parabankach oraz próbował wypłacić pieniądze z bankomatu z karty, którą jakiś czas temu zgubiła ale nie zastrzegła. Mężczyzna poinformował kobietę, by z uwagi na środki bezpieczeństwa przelała swoje pieniądze na tzw. rachunek techniczny wskazując numer i dane rzekomego pracownika banku. - Kobieta wypłaciła pieniądze w jednym z oddziałów swojego banku na terenie Siedlec i zgodnie z poleceniem „specjalisty” wpłaciła je we wpłatomacie innego banku, dokonując 10 wpłat po 4000 zł i jedną w kwocie 1000 zł. Następnie poinformował kobietę, że ktoś posługujący się jej danymi złożył wniosek o pożyczkę internetową i aby to uniemożliwić i pozwolić policji ustalić kto to zrobił, musi złożyć wniosek o przyznanie takiej pożyczki i wpłacić ja na wskazane przez niego konto. Konto kobiety zostało zablokowane przez bank i dalszych transakcji na rzecz oszustów nie było – informuje kom. Ewelina Radomyska z KMP w Siedlcach.

Po raz kolejny oszuści wykorzystali mechanizm wpływu społecznego polegający na wzbudzeniu strachu i jednocześnie pokazaniu wyjścia z danej sytuacji.  66- latka chcąc ochronić swoje pieniądze poddała się temu mechanizmowi i wykonywała polecenia, które według rozmówcy były jedynym dobrym wyjście w tej sytuacji.

Pamiętaj! 

  • gdy słyszysz w słuchawce telefonu, że twoje pieniądze są zagrożone nie działaj raptownie!
  • rozłącz się i udaj się do najbliższej placówki swojego banku i tam zapytaj o sytuację związaną z twoimi pieniędzmi,
  • nie daj się wciągnąć w rozmowę i nie podawaj swoich danych przez telefon!
Sonda
Czy kary za oszustwa powinny zostać zaostrzone?