– Jest to taka żółta naklejka, na której znajduje się indywidualny numer przejazdu. Każdy przejazd ma swój jedyny, niepowtarzalny numer, jest również numer telefonu alarmowego 112 i numery, które służą do zgłaszania awarii bądź usterek na przejeździe, a konkretnie usterek infrastruktury przejazdowej – wyjaśnia Marcin Kruszyński z Biura Komunikacji i Promocji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Kierowcy, którzy utkną na przejeździe, np. z powodu awarii samochodu, nie powinni panikować, tylko działać i szybko zadbać o swoje bezpieczeństwo.
– Przede wszystkim musimy opuścić pojazd razem z wszystkimi pasażerami, którzy znajdują się w pojeździe, wykonać telefon na numer alarmowy 112, podać operatorowi ten numer skrzyżowania, na którym się znajdujemy. To pozwoli na bardzo szybkie zlokalizowanie dokładnego miejsca, gdzie jesteśmy – informuje Marcin Kruszyński.
Dzięki temu, kierowca szybko otrzyma pomoc. Operatorzy przekażą natomiast informację o awarii kolejarzom, którzy natychmiast wstrzymają ruch pociągów na tym przejeździe.
W lipcu 2020 roku na terenie całej Polski skorzystano z żółtej naklejki 633 razy. Łącznie, od stycznia do końca lipca zgłoszono 3274 sytuacje potencjalnie niebezpieczne. Od początku trwania projektu, tj. od czerwca 2018 roku, wszystkich zgłoszeń było już 8043.
Więcej o żółtych naklejkach oraz o kampanii informacyjnej pt. Bezpieczny przejazd – „Szlaban na ryzyko!” dowiecie się ze strony: https://www.bezpieczny-przejazd.pl/zolta-naklejka/.