– Nasza kampania „Najpiękniejsze wnętrza 2022” ma docenić tych, którzy pomogli dzieciom w potrzebie, ale przypomina też, że każde dziecko zasługuje na pomoc, niezależnie od tego kim jest, skąd pochodzi i kogo kocha. Najpierw stworzyliśmy specjalny katalog, nie mówiąc, o co chodzi. Nasi ambasadorzy – Anna Dereszowska, Natalia Kukulska, Kasia Zielińska, Maria Dębska, Paulina Chylewska, Anna Kalczyńska, Ula Radwańska, Michał Piróg, Joanna Banaszewska, Justyna Suchecka, Karolina Sobańska czy inne gwiazdy oraz influencerzy robili teaser na swoich social mediach, w którym informowali, że powstał taki ranking jak „Najpiękniejsze wnętrza 2022”. Zapraszali też do wyczekiwania na jego premierę – mówi Zeinab Hashmat, starszy specjalista ds. PR Stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce.
Po wyjaśnieniu, czego albo raczej kogo faktycznie dotyczy kampania, a także tego że najpiękniejsze wnętrza to te, które przyjęły dzieci w potrzebie, pracownicy stowarzyszenia i jego ambasadorzy zaczęli zachęcać do zapoznania się z historiami bohaterów kampanii. Wśród nich jest Krzyś – podopieczny SOS Wioski Dziecięcej w Siedlcach, który opuścił biologiczną rodzinę w wieku 4 lat, a teraz jest już dorosły. Bohaterów historii zobaczycie na stronie www.najpiekniejszewnetrza2022.pl. Każdy pokój przedstawia historię młodej osoby lub dziecka, które znalazło się w trudnej sytuacji. Można tam poznać m.in. historie rodzin, które przymusowo musiały zostawić dotychczasowe życie w poszukiwaniu bezpieczeństwa i lepszego jutra.
Niestety, jak informują twórcy kampanii, choć każde wnętrze jest piękne, nie każdy w Polsce może je otworzyć. Stworzone jeszcze przed wojną w Ukrainie raporty donoszą, że mimo regularnego uświadamiania społeczeństwa na temat dyskryminacji, nadal jest ona obecna. Według badań, wśród młodzieży w wieku 11–17 lat prawie trzy na cztery osoby doświadczyły w swoim życiu przynajmniej jednej z siedmiu badanych kategorii krzywdzenia przez rówieśników (57%) i/lub osoby dorosłe (41%). By to zmienić, konieczna jest właściwa edukacja, zwłaszcza wśród najmłodszych. Dlatego na stronie kampanii można też wypełnić specjalny formularz i zaprosić przedstawicieli SOS Wiosek Dziecięcych do swojej szkoły i klasy na specjalną lekcję z cyklu „Jestem z SOS” pt. „Komunikacja w różnorodności”.
– Lekcje prowadzimy online lub stacjonarnie. Osobiście dojeżdżamy do szkół w Siedlcach, Warszawie, Kraśniku czy Łodzi. Ja obecnie mieszkam w Łodzi, ale w Siedlcach także jest edukatorka prowadząca lekcje. Z bardziej odległymi placówkami łączymy się przez Internet – mówi Małgorzata Klimas, dawniej wioskowa mama w Siedlcach, która obecnie pracuje przy projekcie „Jestem z SOS”. Jak dodaje, zajęcia są prowadzone w formie warsztatowej: – Mamy cztery różne tematy. Każdy z nich to jedna godzina lekcyjna. Najczęściej uczestniczą w nich klasy 4-8 szkoły podstawowej, ale zdarzają się młodsze i starsze (...) Forma jest warsztatowa. Ja nakreślam temat, ale zawsze są przy tym ćwiczenia (…) Podczas lekcji „Komunikacja w różnorodności” w czasie tych 45 min staramy się pokazać, że w każdym człowieku jest coś wartościowego i dobrego, że każdy ma jakiś talent. Podkreślamy zwłaszcza różnice kulturowe i inne zwyczaje. Można to wykorzystać do wspólnego działania.
W ciągu sześciu lat prowadzenia podobnych lekcji pracownikom SOS Wiosek Dziecięcych w Polsce udało się dotrzeć do ponad 51 tys. uczniów, ucząc ich „Empatii i tolerancji”, „Przeciwdziałania przemocy” i „Samoakceptacji”. Nowa lekcja o temacie „Komunikacja w różnorodności” będzie prowadzona nawet po zakończeniu kampanii. Chęć organizacji lekcji na któryś z wybranych tematów w danej szkole i klasie mogą zgłaszać dyrektorzy i nauczyciele placówek edukacyjnych, ale także rodzice dzieci, którzy chcieliby, żeby ich pociechy miały możliwość uczestniczenia w tego rodzaju zajęciach. Więcej o kampanii i o lekcjach „Jestem z SOS” można usłyszeć w załączonym nad tekstem materiale dźwiękowym (jeżeli się nie wyświetla, należy odświeżyć stronę i/lub włączyć dźwięk na komputerze).