LISTY MŁODZIEŻY DO DOROSŁYCH

Otwarty list młodzieży z CKU w Siedlcach o tym, co sprawia radość i daje szczęście nastolatkom

2025-04-23 8:55

W marcu 47 uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych debatowało w siedleckim magistracie w ramach kampanii profilaktycznej „Widzę – rozmawiam – reaguję”. Młodzi ludzie rozmawiali o tym, co sprawia im radość i daje szczęście w codziennym życiu. W kwietniu i maju uczniowie różnych siedleckich szkół piszą na ten temat otwarte listy do dorosłych. Trzeci z nich napisali reprezentanci Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach.

W debacie młodzieży, która odbyła się w siedleckim Urzędzie Miasta, Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach reprezentowali: Katarzyna Modzelewska, Natalia Pasek, Hubert Pieczara, Amelia Chybowska i Zuzanna Ciszewska. Opiekunem młodych ludzi był Stanisław Waberski.

Otwarty list młodzieży z CKU w Siedlcach do dorosłych:

Szanowni Nauczyciele, Wychowawcy, Rodzice! Drodzy Dorośli!

Szczęście jest jednym z fundamentów dobrego samopoczucia, towarzyszącego nam w różnym stopniu niemal każdego dnia. Szczęście jest złożonym pojęciem, a jego definicji i sposobów doświadczania będzie wiele. To bardzo indywidualne odczucie, które swoje źródło będzie miało w najróżniejszych rzeczach.

Wiele osób znajduje szczęście w drobnych elementach codzienności, spacerach, dobrej kawie lub ładnej pogodzie. Takie na pozór niewiele znaczące czynności mogą poprawić humor, pomóc odpocząć lub wyrzucić z siebie trudne emocje. Ważne jest, by znajdować chwilę dla siebie, mimo zabiegania.

Niektórzy z nas czerpią szczęście również z relacji, kontaktu z drugą osobą, rozmowy o przeżyciach i emocjach, nie tylko tych pozytywnych. Zauważenie przez Was włożonej pracy lub pomysłu to elementy które budują nas, młodych. Robienie czegoś, co się lubi, próbowanie nowych rzeczy daje dużo satysfakcji i poczucie spełnienia. Jednak pamiętajcie, że nie są najważniejsze idealne efekty pracy, a sam proces, z którego czerpiemy przyjemność i uczymy się czegoś nowego.

Drodzy Rodzice! 

Żyjemy w świecie, który stawia przed nastolatkami wiele wyzwań. Szybkie tempo życia, presja społeczna, wszechobecna technologia i wymagania związane z nauką. W tym wszystkim młodzi ludzie szukają sposobów, by odnaleźć radość i poczucie spełnienia. Pasje są dla nas czymś więcej niż tylko hobby.

To sposób na wyrażenie siebie, odreagowanie stresu i budowanie poczucia wartości. Wasza rola w tym procesie jest nieoceniona. Jako nastolatka, która sama mierzy się z tymi trudnościami, chciałabym podzielić się z Wami refleksją, jak ważne jest wspieranie pasji i zainteresowań Waszych dzieci. Podróżowanie jest dla mnie osobiście niezwykle istotne. To nie tylko ucieczka od codzienności, ale szansa na odkrywanie świata, poznawanie nowych kultur i budowanie niezapomnianych wspomnień. 

Każdy z nas ma coś, co go napędza. Wasza rola? Pomóżcie nam to odkryć. Obserwujcie, co nas cieszy. Stwarzajcie możliwości, może to być kurs rysunku czy rodzinna wycieczka. Pozwólcie spróbować, nawet jeśli dziś to fotografia, a jutro programowanie.

Pamiętajcie też, że nie każda pasja od razu stanie się naszym życiowym celem. Młodzi ludzie potrzebują czasu, by eksperymentować, odkrywać różne rzeczy, a czasem nawet popełniać błędy.

Dorośli – wspierajcie młodych artystów!

Sztuka od wieków stanowi fundament ludzkiej ekspresji i rozwoju. Dla wielu młodych ludzi to nie tylko hobby, ale także sposób na wyrażenie siebie i budowanie tożsamości. Jednak w świecie pełnym presji związanej z edukacją i przyszłością zawodową, młodzi artyści często napotykają trudności w realizacji swoich pasji. Jak więc rodzice, nauczyciele i inni dorośli mogą wspierać młodych twórców?

Primo – Akceptacja i zachęta zamiast presjiPierwszym i najważniejszym krokiem we wspieraniu młodych artystów jest akceptacja ich pasji. Niestety, z własnego doświadczenia wiem, że wielu dorosłych traktuje sztukę jako zajęcie drugorzędne, które nie zapewni stabilnej przyszłości. Tymczasem kreatywność rozwija nie tylko umiejętności artystyczne, ale również samodyscyplinę, wytrwałość i umiejętność rozwiązywania problemów – cechy kluczowe w każdej dziedzinie życia.

Dorośli powinni unikać narzucania młodym ludziom utartych ścieżek kariery i zamiast tego zachęcać ich do eksplorowania własnych talentów. Pytania w stylu „A z czego będziesz żyć?” można zamienić na „Co najbardziej lubisz w swojej twórczości?” lub „Jak mogę ci pomóc rozwijać ten talent?”. To proste, ale niezwykle ważne zmiany w podejściu.

Secundo – Stwarzanie możliwości rozwojuAkceptacja to jedno, ale równie istotne jest zapewnienie młodym artystom przestrzeni i narzędzi do rozwoju. Może to oznaczać zakup materiałów plastycznych, zapisanie na kurs rysunku czy wsparcie w nauce gry na instrumencie. Nauczyciele i szkoły mogą organizować konkursy, wystawy czy warsztaty, które pozwolą uczniom pokazać swoje umiejętności i nabrać pewności siebie. Dlatego też jestem wdzięczna za moją szkołę, dzięki której zrobiłam parę prac plastycznych na wystawę oraz wzięłam udział w debacie.

Rodzice mogą również pomóc w poszukiwaniu stypendiów, programów artystycznych czy wydarzeń, na których młody twórca mógłby się zaprezentować. Kluczowe jest dostrzeżenie, że rozwój artystyczny wymaga czasu i inwestycji – zarówno emocjonalnej, jak i materialnej.

Tertio – Docenienie sztuki jako wartościWspieranie młodych artystów to także promowanie szacunku dla sztuki jako istotnej części życia. Dorośli powinni unikać bagatelizowania pracy twórczej i traktowania jej jako jedynie „fajnej zabawy”. Każdy obraz, utwór muzyczny czy tekst to efekt ciężkiej pracy, emocji i pasji. Zamiast mówić: „To tylko rysunek”, warto zapytać: „Co cię zainspirowało do stworzenia tego?”.

Szkoły mogą włączać sztukę do codziennej edukacji, podkreślając jej rolę w rozwoju społecznym i osobistym. Rodzice mogą wspólnie z dziećmi odwiedzać muzea, galerie czy koncerty, pokazując, że kreatywność to coś wartościowego, a nie tylko dodatek do życia.

Drodzy Dorośli!

Najważniejsza jest Wasza wiara w nas i czas, który nam poświęcacie. Wspólne podróże, rozmowy o sztuce, a nawet zwykłe spacery grają ogromną rolę. Gdy widzimy, że wspieracie nasze marzenia nawet te nietypowe czy trudne do zrealizowania, czujemy, że możemy sięgać dalej. Wasze słowa: „Dasz radę”, „Wierzę w ciebie” dodają nam skrzydeł. 

Dziękujemy, że jesteście i pomagacie nam odkrywać, co w życiu naprawdę się liczy.

uczniowie

Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach

Debaty oraz listy do dorosłych są elementem kampanii „Widzę - rozmawiam - reaguję. O zagrożeniach czyhających na współczesną młodzież” organizowanej przez Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach, Komendę Miejską Policji w Siedlcach, IPA Region Siedlce oraz Szkołę Podstawową nr 7 im. Czesława Kamińskiego w Siedlcach. Patronat honorowy nad kampanią sprawuje Prezydent Miasta Siedlce Tomasz Hapunowicz. Patronat medialny – Radio ESKA Siedlce.

Jak dobrze znasz Siedlce? - Test wiedzy o Siedlcach
Pytanie 1 z 11
Kto jest prezydentem Siedlec?
Prezydent