Otwarty list siedleckiej młodzieży z CKU o poczuciu własnej wartości

i

Autor: Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach

Z miasta

Otwarty list siedleckiej młodzieży z CKU o poczuciu własnej wartości

2024-04-18 17:34

W ramach siedleckiej kampanii profilaktycznej „Widzę-Rozmawiam-Reaguję” odbyła się w marcu debata uczniów z dziesięciu szkół średnich w mieście pt. „Jestem świadomy własnej wartości”. Młodzież, która brała udział w debacie, przygotowuje teraz otwarte listy o poczuciu własnej wartości, skierowane do rówieśników i dorosłych. Poniżej prezentujemy czwarty z nich. Napisali go uczniowie Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach.

POSŁUCHAJ więcej o debacie siedleckiej młodzieży pt. "Jestem świadomy własnej wartości":

Wszystkie listy pisane i publikowane w ramach tegorocznej kampanii „Widzę-Rozmawiam-Reaguję” noszą zbiorczy tytuł „Młodzież o poczuciu własnej wartości w liście do…”. Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach w debacie reprezentowali: Kamila Witczuk, Julia Ciołek, Weronika Pawlak, Natalia Parzuchowska. Opiekunem młodzieży był Stanisław Waberski.

Szanowni Nauczyciele! Drodzy Rodzice! Koleżanki i Koledzy!

Po wspólnej debacie w Urzędzie Miasta Siedlce, podczas której poruszaliśmy temat samooceny młodych ludzi, pojawiło się wiele przemyśleń. Poczucie własnej wartości pozwala nam zaakceptować samych siebie. Dzięki niemu jesteśmy świadomi swoich mocnych i słabych stron. Poczucie własnej wartości nie jest naszą cechą wrodzoną, tylko elementem kształtowanym, np. przez środowisko, w którym dorastamy, czy otaczające nas osoby. Niestety, wiele młodych osób mierzy się z niską samooceną i dlatego chcielibyśmy zwrócić się do Was. 

Drodzy Dorośli, pragniemy być traktowani jak równi Wam rozmówcy. 

Traktowanie nas jako osoby młode i niedoświadczone w pewnych aspektach życia, jest zrozumiałe, jednakże prosimy, abyście nie zapominali, że my również mamy prawo do wyrażania swojego zdania. Mamy też pewne doświadczenia życiowe, które w żaden sposób nie powinny być bagatelizowane. Różnice między naszymi poglądami mogą nieraz wydawać się znaczące, jednak to nie powinno skreślać nas jako rozmówców.

Szanowni Nauczyciele, wielu z nas w swoim życiu usłyszało bardzo dużo różnych przykrych słów na swój temat. Często w szkole bywamy oceniani wyłącznie przez pryzmat osiągnięć w nauce. Nie zawsze fakt, że się gorzej uczymy, oznacza wyłącznie naszą złą wolę. Przecież są wśród nas osoby, które nie umieją się uczyć, są takie, którym naprawdę ciężko wiedza wchodzi do głowy, są tacy, którym nie przeszkadza, że mają 2 lub 3. Uczennice słyszą dużo złych słów od nauczycieli dotyczących wyglądu (chodzi o makijaż, styl ubierania się). Tymczasem wiele z nas maluje się mocniej, dlatego że czuje się wtedy pewniej. Makijaż bywa maską, za którą ukrywamy swoje emocje. Przedwczesne osądy uwarunkowane naszym wiekiem bądź wyglądem, mogą być bezpodstawne i mylne. Dlatego chcielibyśmy Was prosić o szacunek i wyrozumiałość. 

Drodzy Rodzice, od małego kształtujecie w nas poczucie własnej wartości i bezpieczeństwa. Jesteście pierwszymi osobami, do których zgłaszamy się z naszymi problemami z nadzieją wsparcia, jednak często spotykamy się z odrzuceniem i lekceważeniem. Problemy jakie mamy jako młode osoby, dotyczyły także Was i Wy również potrzebowaliście wsparcia i kogoś, kto Was przeprowadzi przez cięższe chwile, zapewniając że wszystko będzie dobrze.

Często spotykamy osoby, które są nierozumiane w rodzinie, porównywane z innymi, np. rodzice zestawiają osiągnięcia szkolne z wynikami osób z klasy ich dziecka. Jeśli wypada ono na niekorzyść córki lub syna, często słyszymy dużo przykrych słów: „jesteś najgorsza”, „dlaczego nie możesz mieć tak dobrych ocen jak koleżanka”, „kim ty będziesz w przyszłości?”, „weź przykład z innych”. Takie słowa nie motywują nas do zmiany.

Mało się o tym mówi, ale wielu starszych dziwnie na nas patrzy, gdy wyznajemy inną wiarę. Zdarzają się złośliwości z tego powodu. To nie pomaga, bo złe słowa, wypowiadane z intencją sprawienia bólu, nigdy nie zmieniają.

Prosimy zatem, nie bagatelizujcie naszych problemów. Pamiętajcie, że to w jaki sposób pokażecie nam jak sobie z nimi radzić, przełoży się na nasze charaktery.

Chcielibyśmy Was prosić, abyście nie zapominali, że Wasze wsparcie jest kluczowym elementem w kształtowaniu naszej własnej wartości. Dlatego bądźcie i rozmawiajcie z nami.

Drodzy Rówieśnicy, znaczącą ilość czasu spędzamy razem. Każdy z nas wyznaje swoje wartości i ma swoje problemy. Nie oceniajmy i nie obrażajmy się wzajemnie, tylko dlatego że ktoś jest odmienny bądź kieruje się innymi ideami. Nigdy nie wiemy jak nasza krytyczna opinia wpłynie na drugą osobę. Pamiętajmy jak ważne są wzajemne zrozumienie i szacunek.

Koleżanki i Koledzy, bądźmy otwarci na poglądy naszych rówieśników. Nie oceniajmy, tylko słuchajmy i traktujmy innych tak jakbyśmy sami chcieli być traktowani.

Szanowni Nauczyciele! Drodzy Rodzice! Koleżanki i Koledzy!

Zdrową samoocenę łatwo zniszczyć, dlatego szanujmy się wzajemnie. Bądźmy dla siebie wyrozumiali. Słuchajmy. Nie oceniajmy. Żyjemy razem w społeczeństwie, więc bądźmy dla siebie wsparciem a nie wrogami.

uczniowie

Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach

Otwarty list siedleckiej młodzieży z CKU o poczuciu własnej wartości

i

Autor: Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach

Organizatorami realizowanej w Siedlcach kampanii profilaktycznej „Widzę-Rozmawiam-Reaguję. O zagrożeniach czyhających na współczesną młodzież” są: Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach, Komenda Miejska Policji w Siedlcach, IPA Region Siedlce oraz Szkoła Podstawowa Nr 11 im. Jana Pawła II w Siedlcach. Patronat honorowy nad kampanią sprawuje Prezydent Miasta Siedlce, a patronat medialny – Radio ESKA.

ROZWIĄŻ QUIZ: zgadnij jakie to mazowieckie miasto na podstawie trzech haseł!

Pytanie 1 z 10
Miasto wielu kultur i religii, Rynek Mariacki, lustro Twardowskiego