Nowe autobusy elektryczne są na razie w fazie testowej, a kierowcy uczą się z nich korzystać. Pasażerów przewozi obecnie pięć z 14 zakupionych przez miasto chińskich pojazdów. Wszystkie są już jednak w Siedlcach, na zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Będzie je serwisować firma z Ostrołęki. Te „Yutongi”, które są już użytkowane, zastąpiły najstarsze i już bardzo wysłużone autobusy spalinowe. Warto dodać, że nowe pojazdy dotarły do miasta aż o osiem miesięcy przed terminem umowy na ich dostawę.
– Niezwykle się cieszymy, że ten pierwszy etap dużego projektu jest zrealizowany przed terminem, czyli otrzymaliśmy te autobusy o kilka miesięcy wcześniej niż zakładaliśmy pierwotnie w umowie, a pierwsze autobusy z tych 14 wyjechały już na Siedleckie ulice. Myślę że państwo zobaczą, jak one wyglądają w środku, w jakie systemy bezpieczeństwa są zaopatrzone. To jest niezwykle cenne, że nie tylko poprawiamy komfort pasażerów, nie tylko wypuszczamy na ulicę zeroemisyjne elektryczne autobusy, ale również te pojazdy są niezwykle bezpieczne, bo naprawdę, ilość tych różnego rodzaju możliwości związanych z bezpieczeństwem jest przeolbrzymia – podkreśla Tomasz Hapunowicz, prezydent Siedlec.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Siedlcach podkreśla, że autobusy marki Yutong w różnych miastach Polski jeżdżą już od kilku lat. Dotychczas w żadnym z tych miast nie doszło do wypadku, w którym uczestniczyłby jeden z tych pojazdów. To bardzo nowoczesny i wytrzymały sprzęt. 12-metrowe pojazdy, z bateriami o pojemności 420 kWh, umożliwiają przejechanie minimum 260 km w cyklu miejskim, a w praktyce – nawet ponad 300 km, zanim bateria się wyładuje.
– Po tych pierwszych dniach w warunkach testowych, te autobusy przejeżdżają około 360 km na jednym ładowaniu, czyli naprawdę jeszcze ze sporym zapasem w stosunku do tych parametrów minimalnych, które są zaplanowane, by wykonać nasze zapotrzebowanie dziennego przewozu. Są to autobusy bardzo przyjazne dla osób starszych – mają 32 miejsca siedzące, w tym 12 dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi, czyli nie trzeba wspinać się do tych miejsc, żeby na nich usiąść. Są też wyposażone we wszystkie te systemy, w które w tej chwili są wyposażone samochody osobowe, czyli kierowca jest nękany ciągłymi sygnałami o tym, że gdzieś ktoś zbliżył się na chodniku czy dochodzi do przejścia dla pieszych, czy auto przed nim hamuje, czy ktoś włącza się do ruchu... To są rzeczy bardzo istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa – informuje Bogdan Kozioł, prezes MPK w Siedlcach.
Warto dodać, że wewnątrz autobusów nie brakuje udogodnień dla osób z niepełnosprawnościami. W pojazdach są też specjalne przyciski STOP, a przy każdym siedzeniu znajduje się ładowarka w postaci gniazda USB, pozwalająca między innymi na doładowanie telefonu podczas jazdy. Na na suficie znajduje się oświetlenie ledowe, które dodatkowo doświetla wnętrze pojazdu. Co więcej, można je włączyć w dowolnie wybranym kolorze. Autobusy wyposażone zostały też w klimatyzację, dynamiczny system informacji pasażerskiej, automatyczny system wykrywania i gaszenia pożaru, a także cyfrowy monitoring.
To największy zakup w historii MPK – umowa na dostawę 14 autobusów zeroemisyjnych marki Yutong opiewa na kwotę ponad 60,6 mln zł. To część projektu pt. „Zrównoważona mobilność miejska na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Siedlce”, który miasto Siedlce współrealizuje z pięcioma okolicznymi gminami: Siedlce, Kotuń, Mokobody, Wiśniew i Zbuczyn.
W ramach tego samego projektu w Siedlcach i sąsiednich miejscowościach realizowane są także inne inwestycje, a MPK rozwija też dodatkową infrastrukturę: na terenie zajezdni powstały już nowe ładowarki elektryczne do autobusów, a wkrótce powstaną także magazyny energii, wiata parkingowa z instalacją fotowoltaiczną oraz baza diagnostyczna. W mieście trwa przygotowanie pod dodatkowe tablice dynamiczne.
– Wykonujemy obecnie przyłącza pod nowe tablice dynamiczne, które będą pokazywały szczegółowy rozkład jazdy. Zostały już postawione nowe wiaty autobusowe. Kończymy dokumentację projektową i pozwolenia na wykonanie nowych zatok autobusowych. Kończymy również dokumentację projektową związaną z przebiciem tunelu dla rowerzystów przy wiadukcie Garwolińskim, więc elementów tego projektu realizowanych przez różne firmy jest jeszcze przed nami bardzo wiele, ale wszystkie są już w bardzo zaawansowanym stanie – mówi prezydent Tomasz Hapunowicz.
Na realizację projektu pt. „Zrównoważona mobilność miejska na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Siedlce” miasto Siedlce wraz z okolicznymi gminami otrzymało łącznie 76 mln zł unijnej dotacji z programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021–2027. Więcej o nowych autobusach zeroemisyjnych można usłyszeć w załączonym nad tekstem materiale dźwiękowym.