Po raz pierwszy nie tylko dorośli, ale także siedlecka młodzież wzięła udział w podsumowaniu całorocznej kampanii profilaktycznej Widzę-Rozmawiam-Reaguję w Siedlcach. Podczas oficjalnego podsumowania kampanii, która odbyła się 16 maja w Centrum Kultury i Sztuki w Siedlcach, uczniowie z trzech wybranych szkół – I Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego im. Świętej Rodziny, Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 4 im. Kazimierza Wielkiego oraz I Liceum Ogólnokształcącego im. Bolesława Prusa w Siedlcach przedstawili największe problemy młodzieży w mieście. Przebodźcowanie, zbyt duża presja, wyścig szczurów i brak zrozumienia ze strony dorosłych – to tylko niektóre z nich.
– Problemem jest przede wszystkim brak zrozumienia. My nie ufamy starszym osobom, rodzinom albo nauczycielom, ponieważ nasze problemy o których im mówimy, są zawsze zwalane na drugi plan. Rodzice po prostu nie chcą nas zrozumieć bądź nie dochowują tajemnic. Czy też na przykład jeśli mówimy o czymś nauczycielom, to oni obiecują, że możemy im zaufać i wszystko zostanie między nami, a tak naprawdę wychodzi to w pokoju nauczycielskim i okazuje się, że wiedzą o tym wszyscy nauczyciele albo nawet cała szkoła – powiedziała nam w imieniu młodzieży Magdalena Jabłkowska z I KLO w Siedlcach.
– Problemów mamy bardzo dużo. Przeprowadziliśmy wśród naszych znajomych z różnych szkół ankietę. Zwrócili oni uwagę na wiele różnych aspektów, a tym który dostał największą liczbę głosów jest presja, która ciąży na nas. I przede wszystkim na tym skupiliśmy się w naszej prezentacji. Mam nadzieję, że udało nam się w jakiś sposób dotrzeć do dorosłych, bo uważam że z wielu naszych problemów nie zdają sobie sprawy, a taki moment jak ta konferencja może naprowadzić ich na dobry tor, może dowiedzą się jak nam pomóc – dodaje Bartosz Piekarski z I LO im. Bolesława Prusa.
W ramach kampanii Widzę-Rozmawiam-Reaguję po raz pierwszy odbyły się w tym roku dwie debaty poświęcone bezpieczeństwu w mieście, w których wzięły udział reprezentacje młodzieży z większości siedleckich szkół średnich, a także nauczyciele, pedagodzy, psychologowie i przedstawiciele Urzędu Miasta Siedlce. Po tych debatach młodzież napisała otwarte listy do dorosłych, opowiadając w nich o swoich największych problemach. Wszystkie te listy można przeczytać w portalu siedlce.eska.pl. Poniżej można znaleźć linki do niektórych z nich:
– Prosimy rodziców w naszym liście, aby byli naszymi autorytetami, ponieważ ciężko jest znaleźć odpowiednie wzorce, od których możemy czerpać przykład. Chcielibyśmy, żeby nasi rodzice, którzy tak naprawdę są z nami na co dzień, pokazywali się nam z jak najlepszej strony i ukazywali nam, jak powinniśmy żyć, by być dobrymi ludźmi – mówi Kamil Jedliński, uczeń siedleckiego „Rolnika”.
Oprócz spotkania z młodzieżą, uczestnicy konferencji mogli wysłuchać podsumowania działań zrealizowanych w trakcie tegorocznej kampanii profilaktycznej, które przedstawiły zebranym Monika Mikołajczyk ze Szkoły Podstawowej nr 11 w Siedlcach i st. sierż. Barbara Jastrzębska z Komendy Miejskiej Policji w Siedlcach. Tradycyjnie, odbyły się także wykłady zaproszonych na wydarzenie prelegentów. Wśród nich znaleźli się:
- Piotr Mosak, który opowiedział o wciąż aktualnym w XXI wieku podejściu Janusza Korczaka do nauczania i wychowania,
- Dorota Krzywicka, która mówiła o destrukcyjnym oddziaływaniu rodziców i nauczycieli na młodych ludzi,
- Przemysław Kaca, który opowiedział o kreowaniu tożsamości młodzieży poprzez kulturę hip hop.
W ramach programu „Widzę – Rozmawiam – Reaguję. O zagrożeniach czyhających na współczesną młodzież” odbyły się w tym roku także dwa konkursy dla uczniów siedleckich szkół: „Terapia teatrem” oraz „Mój sposób na bezpieczeństwo”. W trakcie konferencji ich Laureatom uroczyście wręczono nagrody.
Organizatorami kampanii profilaktycznej są:
- Centrum Kształcenia Ustawicznego w Siedlcach,
- Komenda Miejska Policji w Siedlcach,
- IPA International Police Association – Region Siedlce,
- Szkoła Podstawowa nr 11 w Siedlcach.
Tegoroczne wydarzenia związane z kampanią odbywały się pod patronatem medialnym Radia ESKA Siedlce.