Trwa kampania #Żyj Dobrze. Zadbaj o zdrowie i popraw jakość życia – zachęca sanepid

i

Autor: fot. WSSE w Warszawie

Trwa kampania #Żyj Dobrze. Zadbaj o zdrowie i popraw jakość życia – zachęca sanepid

2022-06-01 15:14

„Zadbaj o siebie!”, „Odbuduj swoje zdrowie po pandemii COVID-19!”, „Rozkwitaj dobrym życiem!” – to hasła przewodnie nowej kampanii prozdrowotnej #Żyj Dobrze, realizowanej przez Wojewódzką Stację Sanitarno-Epidemiologiczną, a także PSSE w Siedlcach. W dniu 16 maja 2022 r. stan epidemii COVID-19 został przekształcony w stan zagrożenia epidemicznego. Pandemia za nami, a co przed nami? – pytają pracownicy sanepidu i zachęcają do prowadzenia zdrowego stylu życia.

POSŁUCHAJ więcej o kampanii Żyj Dobrze. Jak jest realizowana w Siedlcach?

Idea kampanii #ŻyjDobrze

Prozdrowotna kampania #ŻyjDobrze została zainicjowana, aby zachęcić kobiety i mężczyzn do wprowadzenia zmian na lepsze w swoim życiu po pandemii koronawirusa. Ostatnie dwa lata rozprzestrzeniania się po świecie choroby COVID-19 zmieniły praktycznie wszystkie aspekty codziennego życia ludzi. Zaczęli inaczej się zachowywać, inaczej pracować, inaczej spotykać się z innymi osobami. Pandemia koronawirusa licznym osobom odebrała życie, a wielu ludziom znacznie pogorszyła zdrowie i ogólny dobrostan. W tym czasie troska o swoje zdrowie nabiera więc szczególnego znaczenia:

  • Co po COVID-19?
  • Jak powrócić do zdrowia? 
  • Które obszary zdrowia należy objąć swoją uwagą, aby żyć dobrze i zdrowo?
  • Jak wykorzystać wiosenne i letnie miesiące, by wzmocnić swój organizm i dobrze przygotować się na nadchodzącą jesień i zimę, by ograniczyć do minimum sezonowe infekcje?

Wiosna to czas rozwijającego się życia. Zazieleniają się drzewa i krzewy, rozkwitają feerią barw kwiaty. Dlatego też symbol rozkwitającego pąka, towarzyszący kampanii, ​ma skierować uwagę odbiorców na te obszary życia, które – odpowiednio pielęgnowane – rozkwitną na nowo – zostaną wzmocnione, staną się piękne i dobre. Kampania zachęca do codziennych drobnych działań, które w efekcie zbudują zdrowie psychiczne i fizyczne mocno nadwerężone podczas pandemii. Skierowana jest zarówno do osób dorosłych, jak i do dzieci, młodzieży oraz seniorów.

Cel kampanii #ŻyjDobrze

Celem głównym kampanii jest przypomnienie, że wyborów wpływających na nasze życie dokonujemy każdego dnia. Twórcy kampanii chcą uwrażliwić odbiorców tych treści na potrzebę stałego identyfikowania swoich problemów zdrowotnych i samodzielnego radzenia sobie z wieloma aspektami swojego życia. Chcą uczyć podejmowania dobrych wyborów i decyzji sprzyjających zdrowiu. Chcą także kształtować zachowania i postawy sprzyjające poprawie zdrowia kompleksowo: w sferze fizycznej, psychicznej i społecznej.

Grupy docelowe, obszary tematyczne i narzędzia komunikacji

Wykorzystując powszechne obecnie w tej chwili narzędzie, jakim są media społecznościowe (Facebook, Twitter, www) twórcy kampanii chcą, poprzez zaplanowany cykl specjalnie przygotowanych postów i artykułów, zachęcić Polaków do działania, do odbudowy swojego dobrostanu psychicznego i fizycznego. Poprzez proste podpowiedzi zbudowane w jasny, przystępny sposób, prezentowane na specjalnie przygotowanych postach, publikowanych w social mediach, chcą budować zmianę zachowań zdrowotnych Polaków. Starają się pokazać, jak prosto można codziennie podejmować małe kroki w kilku obszarach szeroko pojętego zdrowia publicznego, by zbudować sobie dobre, zdrowe życie. Liczą na to, że przygotowane treści w swej prostocie, a także dzięki interesującej formie, trafią do szerokiego kręgu odbiorców. Konkretne wskazówki w poszczególnych obszarach tematycznych pozwolą codziennie czynić małe kroki ku wypracowaniu zdrowych życiowych nawyków, które wpłyną ostatecznie na poprawę dobrostanu, zdrowia psychicznego i fizycznego kobiet, mężczyzn, dorosłych i dzieci, seniorów i młodzieży. To właśnie grupy docelowe dla działań prowadzonych przez pracowników sanepidu. Treści dotyczące dzieci, chcą oni przy tym kierować w przekazie do ich rodziców. Przygotowane przez nich materiały edukacyjne dotyczą pięciu obszarów tematycznych, najbardziej istotnych pod kątem odbudowy zdrowia po pandemii.

Obszary tematyczne kampanii:

  • Aktywność fizyczna
  • Higiena
  • Zdrowe żywienie
  • Zdrowie psychiczne
  • Profilaktyka (w tym: regularne badania diagnozujące stan zdrowia po COVID-19, sezonowe szczepienia, PSO, mammografia, itp.).

Czas trwania i sposób prezentacji treści

Kampania w pierwszym etapie realizowana będzie głównie w mediach społecznościowych.

Podzielona została na pięć tematycznych tygodni. W każdym kolejnym tygodniu są prezentowane treści z jednego obszaru tematycznego, skierowane do różnych grup odbiorców. Na profilach społecznościowych FB i TT rano i wieczorem są publikowane pojedyncze posty. Na koniec każdego tygodnia zostanie zaprezentowany post podsumowujący treści z danego obszaru tematycznego, popularyzowane podczas minionych dni. Jednocześnie, co tydzień, na stronie internetowej organizatora https://www.gov.pl/web/wsse-warszawa, w specjalnie dedykowanej zakładce Kampanii, zostanie opublikowany artykuł popularnonaukowy, dotyczący każdego obszaru tematycznego. Autorami są eksperci Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Warszawie. 

Wszystkie treści będą dostępne zarówno na stronach i profilach mediów społecznościowych WSSE w Warszawie, jak i na social mediach i www wszystkich 38 powiatowych stacji sanitarno-epidemiologicznych województwa mazowieckiego, w tym Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Siedlcach. Artykuły, których można szukać na stronach internetowych WSSE i PSSE, zostaną poświęcone takim zagadnieniom jak np.: aktywność fizyczna, badania profilaktyczne, zdrowe żywienie, higiena, zdrowie psychiczne.

Państwowa Inspekcja Sanitarna na Mazowszu (tzn. WSSE oraz 38 stacji PSSE woj. mazowieckiego) od lat w ramach swojej ustawowej działalności realizuje zadania na rzecz promowania zdrowego stylu życia, promocji szeroko rozumianego zdrowia publicznego i profilaktyki chorób. Inicjowane i realizowane przez sanepid różnorakie programy profilaktyczne i edukacyjne mają na celu dotarcie do jak najszerszego grona społeczeństwa. Są odpowiedzią na problemy zdrowotne wielu osób, jak również stanowią wyzwania epidemiologiczne, z którymi w dobie pandemii przyszło się zmierzyć całemu społeczeństwu. Ich ideą jest zapobieganie chorobom, dbanie o higienę w szerokim jej pojęciu, uświadomienie konieczności zmiany stylu życia oraz kształtowanie prozdrowotnych nawyków w codziennym życiu.

Warto zapoznać się z materiałami przygotowanymi przez twórców kampanii, którzy zachęcają do codziennego śledzenia swoich social mediów (Facebook, Twitter), gdzie przez najbliższe tygodnie będą publikować specjalnie przygotowane treści kampanii. Artykuły dotyczące wyżej wspomnianych obszarów tematycznych można znaleźć także na stronie internetowej https://www.gov.pl/web/wsse-warszawa w specjalnie dedykowanej zakładce Kampanii.

Kampania #ŻyjDobrze będzie realizowana do początku wakacji, czyli do 24 czerwca.

Źródło: inf. pras. WSSE w Warszawie

Sonda
Chodzisz regularnie na badania profilaktyczne?