Z miasta

W Siedlcach pod wiaduktem garwolińskim powstanie tunel dla rowerzystów

2025-03-19 10:55

Ścieżka rowerowa, a właściwie tunel dla rowerzystów pod wiaduktem garwolińskim coraz bliżej! Umowa z wykonawcą, firmą DIAG-MOST Sp. z o.o, została podpisana 14 marca, a realizacja inwestycji ma potrwać do 22 miesięcy. Zadanie pod nazwą „Budowa drogi dla rowerów z OZE” zostanie zrealizowane w ramach projektu „Zrównoważona mobilność miejska na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Siedlce”. Wartość zamówienia za opracowanie dokumentacji projektowej i roboty budowlane to ponad 8 mln 207 tys. zł.

– Jest to wymagająca inwestycja, ponieważ ingerujemy w nasyp kolejowy, musimy zatrzymać ruch kolejowy. Chwilowo musimy zabezpieczyć tory i wybudować coś, co będzie pod spodem, pod torami. Tak więc zadanie będzie polegało na budowie ciągu pieszo-rowerowego z przejściem pod linią kolejową. Szacunkowo będzie to w sumie około 300 metrów ścieżki rowerowej plus pochylnie – mówi Grzegorz Kędzierski, prezes zarządu Przedsiębiorstwa Robót Inżynieryjnych DIAG-MOST Sp. z o.o, wykonawca inwestycji.

Zadanie będzie realizowane w formule „zaprojektuj i wybuduj”, dlatego jego wykonanie potrwa aż 22 miesiące. Wartość zamówienia za opracowanie dokumentacji projektowej i roboty budowlane ma wynieść łącznie 8 207 790,00 zł. Samo opracowanie dokumentacji ma potrwać do 14 miesięcy.

Tyle trwają wszystkie uzgodnienia i uzyskanie niezbędnych pozwoleń dla realizacji. W pierwszej kolejności musimy wykonać badania. Musimy zaprojektować koncepcję, uzgodnić ją z miastem. Później, na podstawie uzgodnionych koncepcji, musimy wykonać dokumentację techniczną i uzyskać niezbędne pozwolenia, dokumenty formalne – wyjaśnia Grzegorz Kędzierski.

Zakres inwestycji pod wiaduktem garwolińskim będzie obejmował:

  • budowę dróg rowerowych oraz dróg dla pieszych i rowerów na terenie miasta Siedlce w ciągu dróg publicznych na odcinku o długości około 0,35 km;
  • budowę przejazdów rowerowych;
  • przebudowę przejść dla pieszych;
  • przebudowę dróg dla pieszych;
  • przebudowę sygnalizacji świetlnych;
  • przebudowę zjazdów w ciągu projektowanej trasy rowerowej;
  • niezbędną wycinkę drzew i krzewów;
  • nasadzenia zastępcze;
  • zagospodarowanie terenu i zieleni obszaru objętego inwestycją;
  • dowiązanie do istniejących/planowanych ciągów komunikacyjnych;
  • budowę parkingów dla rowerów oraz miejsc odpoczynku;
  • budowę niezbędnej infrastruktury technicznej;
  • budowę obiektu inżynieryjnego (tunel pod torami PKP) wraz z odwodnieniem;
  • przebudowę sieci ciepłowniczej kolidującej z planowanym tunelem;
  • przebudowę kolizyjnej infrastruktury technicznej.

– Inwestycja, jak powiedział pan prezes Kędzierski, jest dosyć skomplikowana i wymagająca, stąd też i kosztowna. Rozbieżność w ofertach była dosyć duża, ale dla nas najważniejsze jest to, że zmieściliśmy się w zakładanej przez nas kwocie szacunkowej – podkreśla Tomasz Hapunowicz, prezydent Siedlec.

Budowa tunelu dla rowerzystów sprawi, że przemieszczanie się pod wiaduktem garwolińskim będzie znacznie wygodniejsze. Amatorzy rowerów i hulajnóg przestaną jeździć chodnikiem dla pieszych lub jezdnią, pomiędzy samochodami. Znacząco zwiększy się zatem poziom bezpieczeństwa mieszkańców w tym rejonie miasta. W trakcie prowadzenia robót utrudnienia dla kierowców będą niewielkie, bo nowy tunel będzie powstawał niejako z boku istniejącej drogi, po przeciwnej stronie ulicy niż istniejąca już ścieżka dla pieszych. Ponadto tunel ma połączyć ze sobą inne trasy pieszo-rowerowe, które powstaną w tej okolicy.

– Wiemy, że w tym miejscu zawsze był problem z przemieszczaniem się rowerzystów. Dochodziło do różnego rodzaju niebezpiecznych zdarzeń. Ta inwestycja pozwoli nam też połączyć zaplanowaną już do zrealizowania nową asfaltową ścieżkę rowerową na ulicy Partyzantów, którą również wykonuje firma DIAG-MOST, bo wygrała na nią przetarg, z ulicą 3 Maja. Mamy już złożony wniosek i tam również planujemy wykonać dosyć duży ciąg komunikacyjny rowerowy, w zasadzie przechodzący przez całe miasto, przez ulice Sokołowską, Jagiełły i Kazimierzowską, aż do dworca PKP. To się idealnie wpisuje w nasze plany związane z rozbudową ścieżek rowerowych – dodaje Prezydent.

Inwestycja pod nazwą „Budowa drogi dla rowerów z OZE" powstanie w ramach projektu „Zrównoważona mobilność miejska na terenie Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Miasta Siedlce", który miasto współrealizuje z okolicznymi gminami. Zadanie jest dofinansowane kwotą 6,98 mln zł w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027.

Sprawdź jak dobrze znasz Siedlce! Spróbuj przyporządkować obiekty do ich lokalizacji. To tylko 10 pytań!
Pytanie 1 z 10
Gdzie mieści się Obraz El Greco "Ekstaza św. Franciszka"