- Na realizowanych odcinkach A2 pomiędzy Kałuszynem a Malinowcem prace w terenie są realizowane w ograniczonym zakresie ze względu na zimowe warunki. Wykonawcy realizują prace przy obiektach mostowych i przy przebudowie kolizji z urządzeniami podziemnymi. Na zadaniu Siedlce Zach.-Siedlce Płd. budowane są ekrany akustyczne – tłumaczy Małgorzata Tarnowska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Zaawansowanie na każdym z odcinków jest różne. Wynika ono między innymi z terminu podpisania umów. - Na przykład umowa na zadanie Siedlce Zachód-Siedlce Południe została podpisana w kwietniu 2020 r. a na odcinek Siedlce Południe – Malinowiec rok później (04.2021r.) Ponadto rozpoczęcie robot uzależnione jest od pozyskania decyzji o Zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), gdzie na pierwszy wskazany odcinek decyzję uzyskaliśmy w 12.2021r. a na drugi w 05.2023r. - wyjaśnia Małgorzata Tarnowska.
Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco (wg stanu na grudzień 2023 r.)
Kałuszyn-Groszki – 65%
Groszki-SiedlceZach. – 47%
Siedlce Zach.-Siedlce Płd. – 87%
Siedlce Płd. – Malinowiec – 24%.
Terminy umów nie uległy zmianie, ale w procedowaniu są roszczenia wykonawców, którzy oczekują wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Roszczenia wykonawców związane są z długotrwałą procedurą uzyskiwania decyzji ZRID, czyli zezwolenia na realizację inwestycji drogowej. Rozpatrywane są także roszczenia tzw. pogodowe.
- Termin umowny może zostać przesunięty w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót – dodaj Małgorzata Tarnowska.
Plan jest taki, by w tym roku udostępnić kierowcom dwa odcinki Kałuszyn-Groszki i Siedlce Zachód-Siedlce Południe, natomiast środkowym odcinek pomiędzy węzłami Groszki i Siedlce Zach. w 2025 r., kontynuacja ruchu pomiędzy węzłami odbywać się będzie po istniejącej DK2.