Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej złożyliśmy w grudniu 2021 r. Jako wariant preferowany, wskazaliśmy wariant wynikowy, który powstał z połączenia wariantów pomarańczowego (nr 5) z niebieskim (nr 3). Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej, stanowi on rozwiązanie najbardziej kompromisowe z punktu widzenia ekonomicznego, środowiskowego, jak i społecznego.
Planowana trasa o długości ok. 32 km przebiegać będzie po nowym śladzie, przez pięć gmin - Sarnaki, Olszankę, Huszlew, Platerów oraz miasto i gminę Łosice. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym (dwa pasy ruchu w każdym kierunku wraz z pasami awaryjnymi). Powstaną także m.in. obiekty inżynierskie, w tym węzły drogowe, drogi do obsługi ruchu lokalnego, a także urządzenia ochrony środowiska. Zakres inwestycji obejmuje także budowę pary Miejsc Obsługi Podróżnych Górki i Czuchleby.
Przebieg drogi w wariancie preferowanym, dla którego uzyskaliśmy decyzję środowiskową, rozpoczyna się przed Chlebczynem. Następnie trasa omija Sarnaki od zachodniej strony. Na przecięciu z obecną DK19 planowany jest pierwszy z węzłów - Sarnaki. Dalej droga od wschodu omija Łosice i za Mszanną ponownie przecina obecną DK19, biegnąc równolegle do niej. Koniec odcinka zaplanowano na granicy województw mazowieckiego i lubelskiego, w okolicach miejscowości Kolonia Łukowisko.
Kolejnym etapem prac będzie uszczegółowienie dokumentacji projektowej w ramach drugiego etapu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej. Następnie, po zakończeniu prac przygotowawczych, ogłosimy przetarg na wyłonienie wykonawcy drogi w systemie Projektuj i buduj. Budowa planowana jest w latach 2028-2030.
Inf. pras.