W projekcie udział wzięli uczniowie siedleckich szkół, młodzież ze Starachowic, Polonia z Budapesztu oraz uczniowie z tureckiego Tirebolu. Spotkanie miało charakter zarówno międzyszkolny, jak i międzynarodowy. Celem było nie tylko przybliżenie zagadnień związanych z rozwojem sztucznej inteligencji, ale również refleksja nad jej wpływem na język, kulturę oraz społeczeństwo. W ramach warsztatów promowano także Mazowsze jako serce Polski – region nowoczesny, otwarty na edukację i rozwój. Partnerem wydarzenia był Samorząd Województwa Mazowieckiego, który aktywnie wspiera inicjatywy edukacyjne o międzynarodowym zasięgu.
Uczestnicy warsztatów, dzięki telekonferencjom, mieli okazję do bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami z zagranicy. Wspólnie tworzyli treści na specjalnym padlecie – interaktywnej tablicy online, która stała się przestrzenią wymiany pomysłów i materiałów. Wśród zamieszczonych prac znalazły się m.in. plakaty, infografiki, autorskie rysunki i ulotki, prezentujące argumenty za i przeciw wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Młodzież w przystępny sposób analizowała potencjalne zagrożenia i szanse związane z nowymi technologiami, a jednocześnie uczyła się świadomego podejścia do ich użytkowania.
Warsztaty miały także praktyczny wymiar. Pod okiem instruktorów uczestnicy tworzyli koncepcje kampanii reklamowych fikcyjnych kawiarni, w których wykorzystano programy oparte na AI. Powstawały logotypy, projekty wnętrz, menu, a także wizualizacje i materiały promocyjne. Kreatywność młodych nie znała granic – pojawiły się m.in. takie propozycje jak „Kawiarnia z kapibarami”, „Kawiarnia z Narni” czy „Kawiarnia w stylu gry Simsy”. Projektowano również gadżety reklamowe – od kubków, przez torby, po teczki i naklejki, co pozwoliło młodzieży wczuć się w rolę projektanta, przedsiębiorcy i specjalisty ds. marketingu.
Warsztaty przebiegały pod wymownym hasłem: „Przez kreatywność do zdobycia zawodu, przez współpracę do mądrego wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji”. Jak podkreślali organizatorzy, to właśnie kreatywność i zdolność do współpracy będą w przyszłości kluczowe na rynku pracy. Wydarzenie na Uniwersytecie w Siedlcach pokazało, że odpowiednio prowadzona edukacja może przygotować młodych ludzi do świadomego funkcjonowania w świecie, w którym AI staje się nieodłącznym elementem życia.
Międzynarodowe warsztaty były dowodem na to, że młodzież nie tylko nadąża za zmieniającym się światem, ale chce mieć wpływ na jego kształt – odpowiedzialnie, świadomie i twórczo.
Inf. pras.