Wkrótce kierowcy będą mogli korzystać z kolejnego odcinka autostrady A2, pomiędzy węzłami Kałuszyn i Groszki. Wykonawca złożył już wniosek do Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie i prowadzi ostatnie prace wykończeniowe.
Wydłużamy A2 na wschód od stolicy
- Przypomnijmy, że w sierpniu 2020 r. oddaliśmy do ruchu 15 kilometrów autostrady od węzła Lubelska do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Teraz udostępniliśmy 7,1 km trasy, również o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu i rezerwą pod budowę w przyszłości trzeciego pasa ruchu. Węzły Siedlce Zachód i Siedlce Południe umożliwiają kierowcom połączenia z DK2. Nowy odcinek wyprowadzi ruch tranzytowy z Nowych i Starych Igań oraz obecnej obwodnicy miasta w ciągu DK2. Jego długość ma blisko 12,5 km, a pozostałe 5,4 km to odcinki stanowiące połączenie z sąsiednimi zadaniami (Groszki – Siedlce Zachód i Siedlce Południe – Malinowiec). Udostępnimy je wraz z oddaniem tych odcinków do ruchu - informuje Generalna Dyrekcja Dróg krajowych i Autostrad.
Wybudowane zostały dwa węzły: Siedlce Zachód i Siedlce Południe. Ponadto powstały drogi równoległe do obsługi przyległego terenu, urządzenia ochrony środowiska (np. ekrany akustyczne) i bezpieczeństwa ruchu drogowego (np. bariery energochłonne).
Na tym odcinku, a także pozostałych pomiędzy Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami, szeroki pas rozdziału stanowiący rezerwę na poszerzenie o dodatkowy pas ruchu wykonaliśmy w innej technologii. Zamiast tak jak dotychczas wypełnić go humusem i zasiać trawę, zastosowaliśmy utwardzone kruszywo z nawierzchnią szczelną, której szorstkość i przyczepność zminimalizują ryzyko utraty panowania nad pojazdem w przypadku zjechania z jezdni głównej (w porównaniu z „zielonym” pasem rozdziału). To rozwiązanie pilotażowe, które pozwoli zminimalizować prace utrzymaniowe, eliminując koszenie trawy i związane z tym utrudnienia w ruchu.
Kontrakt
W kwietniu 2020 r. podpisaliśmy umowę z firmą Polaqua na zaprojektowanie i budowę A2 Siedlce Zachód – Siedlce Południe (dokumentacja, roboty, wykup gruntów, prace archeologiczne). Wartość kontraktu to ok. 768 mln zł, w tym koszt robót ok. 560 mln zł. Realizacja tego odcinka, a także dwóch pozostałych pomiędzy Mińskiem Mazowieckim a Siedlcami, jest dofinansowana z funduszy Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach dwóch programów: Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Łączna wysokość dofinansowania dla tych trzech odcinków wynosi ponad miliard złotych, z czego na oddany dziś odcinek przypada ponad 441 mln zł.
Kałuszyn – Siedlce Zachód, dwa odcinki o łącznej długości ok. 25 km
Na 12-kilometrowym odcinku za obwodnicą Mińska Mazowieckiego, do węzła Groszki, trwają prace wykończeniowe. Montowane są ostatnie metry barier energochłonnych, ekranów przeciwolśnieniowych i ogrodzenia trasy. Wykonawca kończy humusowanie, a także malowanie oznakowania poziomego. Po zakończeniu wszystkich prac oraz uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie udostępnimy trasę do ruchu. Szacujemy, że stanie się to z końcem sierpnia br.
Na sąsiednim zadaniu, pomiędzy węzłami Groszki i Siedlce Zachód, wykonywane są warstwy konstrukcji nawierzchni. Prowadzone są prace na obiektach mostowych i przy budowie kanalizacji deszczowej. Zaawansowanie robót wynosi 68 proc. Kontraktowy termin zakończenia robót nie uległ zmianie. Analizujemy jednak roszczenia wykonawcy, który oczekuje wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych.
Siedlce – Biała Podlaska, cztery odcinki o łącznej długości 63,4 km
Na odcinku A2 realizowanym najbliżej Białej Podlaski (Swory – Biała Podlaska) w toku są roboty wykończeniowe, montaż barier energochłonnych, roboty odwodnieniowe, brukarskie i humusowanie. Prowadzone są też prace związane z budową Obwodu Utrzymania Drogi. Na trzech pozostałych zadaniach, od węzła Siedlce Południe do wioski Swory, wykonawcy realizują prace drogowe związane z układaniem warstw konstrukcji drogi. Prowadzone są roboty przy obiektach mostowych, przebudowywana jest infrastruktura podziemna kolidująca z przebiegiem drogi. Zaawansowanie na każdym z odcinków jest różne. Wynika ono między innymi z terminu uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Procentowe zaawansowanie robót przedstawia się następująco: - Siedlce Południe – Malinowiec - 49 proc. - Malinowiec – Łukowisko - 39 proc. - Łukowisko – Swory - 27 proc. - Swory – Biała Podlaska - 93 proc.
Podpisano aneks wydłużający czas na ukończenie robót dla odcinka Swory – Biała Podlaska z terminem do końca sierpnia br. Wykonawcy pozostałych trzech odcinków złożyli roszczenia, oczekując wydłużenia czasu na ukończenie lub dodatkowych środków finansowych. Jako powód podają przede wszystkim długotrwałą procedurę uzyskania decyzji ZRID. Terminy wynikające z podpisanych umów mogą zostać przesunięte w sytuacji, gdy wykonawca uzasadni, że w czasie realizacji umowy nastąpiły okoliczności, na które nie miał wpływu, a uniemożliwiły mu one prowadzenie robót.
W toku są prace projektowe dla ponad 32-kilometrowego odcinka autostrady A2 od węzła Biała Podlaska do przejścia granicznego w Kukurykach, których efektem będzie uzyskaniem decyzji ZRID. Zadanie podzielone jest na trzy odcinki: - Biała Podlaska – Kijowiec (16,2 km), - Kijowiec – Dobryń (9,3 km), - Dobryń – Kukuryki (6,8 km).
Dla dwóch pierwszych odcinków prowadzone jest postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji ZRID przez Wojewodę Lubelskiego. Na odcinku Biała Podlaska – Kijowiec obecnie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie (RDOŚ w Lublinie) analizuje raporty środowiskowe w ramach ponownej oceny oddziaływania drogi na środowisko. Na odcinku Kijowiec – Dobryń RDOŚ w Lublinie zakończyła analizę i oczekujemy na przeprowadzenie przez Wojewodę Lubelskiego konsultacji społecznych przed wydaniem decyzji ZRID. W IV kwartale 2024 r. planujemy ogłosić przetargi na realizację robót na dwóch odcinkach od Białej Podlaskiej do Dobrynia. Prace związane z trzecim odcinkiem zależne są od unormowania sytuacji geopolitycznej z Białorusią.