Kolej

Pociągi pasażerskie znów pojadą z Sokołowa Podlaskiego do Siedlec

2023-10-10 16:56

Po 30 latach wrócą pociągi pasażerskie między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej i robót budowlanych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej i przebudowy prawie 30 km linii kolejowej, która połączy Sokołów Podlaski z Siedlcami.Trasa zostanie zelektryfikowana. Przewoźnicy będą mogli wykorzystać nowoczesne, ekologiczne pojazdy i przygotować atrakcyjną ofertę podróży. Czas podróży między Sokołowem Podlaskim a Siedlcami wyniesie ok. 30 minut. Do Warszawy z Sokołowa pociągi z prędkością do 120 km/h pojadą w czasie ok. 120 minut dla pociągów osobowych i ok. 90 minut dla pociągów przyspieszonych.

- 30 lat temu nasi poprzednicy podjęli decyzję, żeby zlikwidować to połączenie. To był duży cios dla powiatu sokołowskiego i nie tylko dla osób które dojeżdżały, ale także dla rozwoju przemysłu. Ta linia zawsze była dość eksponowaną linią towarową i ciesze się, że program Kolej+ dotarł także do powiatu sokołowskiego, że ta linia będzie odtworzona - powiedział Waldemar Kraska, wiceminister zdrowia, senator RP z Sokołowa Podlaskiego.

- Rewitalizacja linii kolejowej na odcinku Sokołów Podlaski - Siedlce pozytywnie wpłynie na rozwój regionu. Zwiększy się dostępność do kolei i poprawią się warunki życia mieszkańców, m.in. w Sokołowie Podlaskim. To jeden z czterech projektów realizowanych w ramach rządowego Programu Kolej+ w woj. mazowieckim – powiedział Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

-Realizacja projektów z rządowego Programu Kolej+ to jedno z wielu działań, które likwidują wykluczenie komunikacyjne. Przywrócenie kolejowych połączeń z Siedlec do Sokołowa Podlaskiego to kolejna inwestycja, którą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą realizowały by poprawić warunki życia mieszkańców. Ekologiczna kolej stanie się bardziej atrakcyjnym środkiem transportu – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

W ramach projektu przewidziano budowę i odbudowę 8 stacji i przystanków w: Strzale, Borkach Siedleckich, Suchożebrach, Podnieśnie (stacja towarowa), Stanach Dużych, Bielanach, Przywózkach, Sokołowie Podlaskim. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się będą pochylnie. Zamontowane zostaną wiaty, ławki, tablice informacyjne i oświetlenie. Wartość wynagrodzenia netto za realizację zakresu podstawowego umowy to 231,5 mln zł netto. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm ZRK-DOM w Poznaniu, Trakcja S.A. oraz Intop Warszawa.

PLK SA zaplanowały, że prace projektowe wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych na odcinku Sokołów Podlaski - Siedlce powinny zakończyć się do 2027 roku, rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest na przełomie 2027 i 2028 roku.

Mazowsze – wszystkie umowy z Programu Kolej Plus

Z Programu Kolej Plus do realizacji w województwie mazowieckim zakwalifikowano 4 projekty. W ramach tych inwestycji, oprócz rewitalizacji linii kolejowej Sokołów Podlaski - Siedlce, zaplanowano rewitalizację linii kolejowej na odcinku Ostrów Mazowiecka - Małkinia oraz wykonanie dokumentacji projektowej dla budowy linii kolejowej Zegrze - Przasnysz, jako realizacji szlaku Kolei Północnego Mazowsza. Mieszkańcy Kozienic i okolic zyskają także lepszy dostęp do kolei dzięki budowie nowej ok. 23 km linii kolejowej Świerże Górne - Dobieszyn łączącej linię kolejową Janików - Świerże Górne (nr 77) z linią kolejową Warszawa Zachodnia - Radom Główny - Kraków Główny (nr 8).

Program Kolej+ zaplanowano do realizacji do 2029 r. Jego realizacja wpłynie na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Będący pod egidą Ministerstwa Infrastruktury Program jest wart ok. 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego. Program przyczyni się do eliminowania wykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego – kolei.